Förlossningen

Onsdag den 25 februari vart jag igångsatt! 
Träffade läkaren som sa att vi skulle andvända ett läkemedel som hette sytotec, en tablett upplöst i vatten somna Max kunde få 8 doser av. Skulle ta en dos varannan timma. 
Fick första dosen sen ctg efter 2 timmar, allt såg bra ut och vi forsatte med nästa.
Ctg igen och visade att jag hade kraftiga värkar lite för ofta för att få den tredje dosen.. Bestämde mig för att ta ett bad för att kunna hantera smärtan lite mer, helt underbart. Ett super mysigt badrum med stort badkar, "tända ljus" ledljus och dimmrat ljus! 
Hjälpte super mycket och jag kunde verkligen slappnaav.
Sen fick jag nästa dos och sen vart det stopp igen.. Så inget mer förren dagen efter. Men under natten hade jag hemska värkar men öppnade knappt alls :( så jag bestämde mig för att pröva akupunktur och det hjälpte lite, men värken i ryggen var olidlig, så bm föreslog sterilakvadlar, skulle göra skit ont sa hon i ca 1 min sen så är man hjälp av dom minst två timmar.. Så medans dom stack mig i ryggen och spruta in vatten fick jag andas lustgas.. 
Det gjorde så ont så jag nästan ville döö men såå värt efter, helt underbart känndes det. Fick sova till 7 på
Morgonen.. Igång med cytotec igen och inget mer hände förutom alla värkar..
Så kl 23 så bestämmer sig läkaren för att lägga en gele där nere som ska utplåna tappen och öppna upp.. Fick verka under natten, och värkarna var ett faktum igen, så nya kvadlar och den bm som la dom då sa att hon beundrade mig som stod ut med den smärtan för att kunna se det bra med det hela! Hon sa att det är inte många som gör det här två gånger under en förlossning ( det hela slutade med 5 gånger totalt) 
Träffade läkaren under natten som sa att i morgon sätter vi ballong och funkar inte det så blir det snitt senast lördag! Du åker ingen stans utan bebis på lördag sa hon.. Vilken lättnad, kunde äntligen se ljuset i tunnen.. Fick sova och morgon efter träffa en ny läkare, en läkare i 60 års åldern som såg bra virrig ut. Han börjar fråga vad som visa på tv under kvällen och sköterskan Skojjar pÅ och säger att det är lets dance.. Jaha säger läkaren vad säg om lite fredags mys?! Jaha tänkte jag det komer ta tid med ballongen och får förbereda oss på att titta på tv.. Men nej han säga att han tänker skicka hem mig eftet som jag bara har värkar utan att öppna mig och sen komma igen på måndag! 
Jag börjar gråta blir arg och säger att läkaren innan lovat ballong Och snitt senast lördag! Jaha säger läkaren det gjorde hon, så får se på lärdag säger han men då är ju damernas tremil och det vill ju jag se.. Alltså jag trodde han drev!! Blev så frustrerad att jag sa bara att jag lämnar inte sjukhuset utan bebis!! 
Så han gick med på ballong och den sattes in. Gick super lätt! Om den inte trillade ut av sig själv skulle den dras varannan timma.. Eftet 1,5 timma hade jag såna värkar att jag trodde jag skulle dö, fick stå med en gåstol, helt underbart samtidigt som jag andades lustgas. När det hade gått ytligare 30 min skulle man dra i ballongen men den trillade ut! Så nu var jag altså öppen 4 cm.. Nu såg jag ljuset i tunneln :) 
Forsatte jobba mig igenom värkarna med lustgas.
Vid 23 så kollade dom igen öppen 5 cm inget mer :( hoppet försvann och värkarna ökade, bestämde mig för en Eda bedövning. Och vilken skillnad det vart! Trycket va kvar men värkark känndes knappt.. Vid 23,30 öppen 6cm så nu da barnmorskan att jag inte fick äta eller dricka mer, för i morgonbiti blir det snitt! Jaha bara kämpa på några timmar tänkte jag. Men vid 00,30 så kände jag ett sånt tryck nedåt att jag trodde jag skulle dö, men försökte andas med lustgas, stå på alla fyra och det blev bara värre så vid 00, 50 sa barnmorskan okej vi gör en till koll du kanske öppnat dig lite mer.. Och då kom choken! Öppen fullt!! "Nu kommer han" är bara vad jag höra, barnmorskan springer ut och hämtar undersköterskan. 01,05 börjar kryatvärkaran och 01,29 var vår prins ute! Barnmorlan va chokad, vi var chokade! Men det va helt underbart, jag bara grät och skakade, fick honom på mitt bröst och frågade om han verkligen var min?! Vägning mätning och allt såg bra ut. Låg i sänge med den sötaste bebis jag någonsin har sätt! Efter ca 30 min kande jag hade det började forsa nertill, typ som när vattnet gick! Ringde på klockan och dom konstatera att jag stört blöder.. Blir helt blek mår illa och känns som jag ska svimma.. Får dropp så livmodern ska dra ihop sig och efter ca 1 timma minskar blödningen.. Nästan 1 liter blod förlorade jag... 
Hoppas ni haft ork att läsa min långa text! Tiden efter förlossnibgen kommer i ett annat inlägg <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

minsnurrigavardag.blogg.se

Jag är en tjej på 27 år gift med min underbara man Vi är på gång med vårt första ivf försök Följ gärna med på vår resa

RSS 2.0